De kerstlichtjes hangen op, ‘All I want for Christmas’ schalt door de luidsprekers in de winkelstraat, maar in je bedrijf is het helemáál geen peis en vree? Klinkt bekend! In veel ondernemingen is eindejaar de drukste periode van het jaar. Laten we kijken hoe jij en je team die gezwind doorkomen.
Wat is een van de grootste risico’s die je onderneming in deze periode loopt? Juist: dat een cruciale medewerker uitvalt. Met deze tips red je het niet alleen tot 31 december, maar staat je team ook begin januari weer vol goesting paraat!
Hoe herken je overbelaste werknemers?
Wat maakt de eindejaarsperiode zo hectisch voor jou en je medewerkers? Vaak gaat het om een combinatie van drukte op het werk en thuis. Terwijl het team zich inzet om de jaardoelstellingen en de laatste deadlines te halen, speelt zich thuis een periode af waarin het gezin hen nodig heeft, kerstdiners gepland en nieuwjaarscadeautjes gezocht moeten worden.
Belangrijk is dat je als werkgever je voelsprieten uitsteekt voor wat je werknemers allemaal bezighoudt. Door overbelasting tijdig te spotten, kan je voorkomen dat mensen over hun grenzen gaan.
Wees aandachtig voor kleine veranderingen bij je teamleden: gebeuren er meer foutjes, reageren mensen prikkelbaar of cynisch, ziet iemand er moe uit of hoor je meer klachten over hoofdpijn of spierpijn dan gewoonlijk? Grijp dan in: het is tijd om slimmer te gaan werken, in plaats van harder.
Eerste hulp bij eindejaarsstress op het werk: prioriteiten!
Veel ondernemers en teams werken 'op gevoel' en in normale periodes lukt dat prima. Maar wanneer de tijd genadeloos wegtikt en de to-dolijstjes alleen maar langer worden, trek je dat niet meer. Om te voorkomen dat iedereen in je onderneming alleen bezig is met brandjes blussen, heb je structuur nodig.
Met deze technieken stel je vlotter prioriteiten:
De MoSCoW-Methode helpt je team om samen te bepalen wat absoluut móét gebeuren voor de feestdagen en wat ‘nice to have’ is. Je kiest ook bewust welke taken of projecten je voorlopig links laat liggen. En dat geeft gemoedsrust.
De Prioriteitenmatrix van Eisenhower is een handige tool om op individueel niveau te achterhalen welke de belangrijkste en dringendste taken zijn. Motiveer je medewerkers om daarmee te werken en je kunt op je twee oren slapen dat ze de juiste to do’s voorrang geven.
Aanvullend kan je inzetten op vlotte communicatie die kort op de bal speelt. Schrap lange, vaste vergaderingen of vervang ze door korte momenten waarop je even ‘incheckt’ bij het team. Toon je betrokkenheid bij je medewerkers: pols regelmatig naar welke obstakels ze ervaren en werk die voor hen weg.
Motiveer je team met niet-financiële beloningen
Kunnen je medewerkers al rekenen op een flinke eindejaarspremie of een bonus als ze hun doelstellingen behalen? Regel je al een kerstfeestje? Mooi zo! Maar zo eenvoudig kom je er niet vanaf. Je wil niet dat medewerkers zó op hun tandvlees zitten dat ze hun premie als ‘zwijggeld’ zien of dat het feest aanvoelt als ‘weer een avond zonder mijn gezin’.
Besteed dus ook aandacht aan de doordeweekse werkdruk in deze voor iedereen hectische tijd. Bijvoorbeeld:
Bedank medewerkers persoonlijk en wees concreet in je complimenten. Dat betekent meer voor hen dan een algemene ‘goed gedaan’-boodschap.
Geef flexibiliteit en vertrouwen. Moet iemand een boodschap doen voor een feest of kan dat oudercontact heel moeilijk na de werkuren? Geef mensen de vrijheid om wat vroeger te stoppen en durf erop te vertrouwen dat ze het werk tijdig inhalen.
Hou de motivatie hoog door tussentijdse, haalbare doelstellingen en deadlines voorop te stellen én er even bij stil te staan wanneer die gehaald worden. Misschien zelfs met een stukje taart voor bij de koffie?
Toon dat je het belangrijk vindt dat je medewerkers tijd hebben voor hun familie en vrienden, ook wanneer het in het bedrijf extra druk is. Respecteer het (trouwens wettelijk vastgelegde) recht op deconnectie en verwacht niet dat je werknemers ‘s avonds of in het weekend hun mailbox of telefoon checken.
Wist je dat niet-financiële beloningen zoals deze meer verschil maken voor de motivatie en het engagement van je medewerkers dan financiële? Dat blijkt duidelijk uit onderzoek van Vlerick Business School.
Geen verzekering voor menselijk kapitaal
Met deze tips hopen we je te inspireren om in de donkerste periode van het jaar eens extra stil te staan bij die zaken waarvoor je geen verzekeringspolis kunt afsluiten. Je relatie met medewerkers en klanten, je (fysieke en mentale) gezondheid en die van je team, de sfeer in je bedrijf … zijn allemaal net zo belangrijk voor het slagen van je zaak als een stevige brandpolis of arbeidsongevallenverzekering.
In naam van ons hele team wens ik jou en je medewerkers dan ook een evenwichtige eindejaarsperiode, schitterende feestdagen en een gezond 2026.
Dankjewel voor je vertrouwen!